Jak nakupovat a nenapálit se – část 1

Nákup na internetu má spoustu výhod, mezi ty hlavní bezesporu patří pohodlí nákupu z domova a ve většině případů také nižší ceny, než v kamenném obchodě. Bohužel sem patří i nevýhody a nepříjemné zkušenosti z nákupu.  Čtěte dál a dozvíte se, jak se takovým nepříjemným zkušenostem velkým obloukem vyhnout.

Znáte to, hledáte to, co zrovna potřebujete, například pěkné módní tričko. Pokud budete nakupovat v e-shopu, se kterým již máte zkušenost, nebude asi problém. Ovšem co když se Vám zalíbí triko v eshopu, který najdete náhodou a nemáte s ním žádné zkušenosti? Jakmile se dostanete do eshopu, který vidíte poprvé, jistě se Váš zrak ihned upne na zboží, dobrá prohlédněte si ho a rozhodněte se, zda máte vůbec zájem zde nakoupit, pokud ano, máme pro Vás rady a tipy pro spokojený nákup bez nervů!

Je spousta e-shopů, z většiny se jedná o solidní prodejce, jejichž hlavním cílem je spokojený zákazník, který se bude do e-shopu rád vracet. Pozor však na podvodníčky, kteří nejen, že o zákazníka nemají zájem, ale navíc jsou schopni z Vás udělat naprosté blbce!

Dejme tomu, že jste si tedy prohlédli zboží a jste rozhodnuti nakoupit, co bude Váš další krok? Výběr, hození zboží do košíku, odeslání objednávky? Chyba! Přesně tento postup Vám může nadělat více škody, než užitku a radosti z nákupu. První krok je jasný, zkontrolujte kontaktní údaje! Pokud chybí, okamžitě pryč, poctivý prodejce nemá důvod před Vámi cokoliv skrývat!

Kde sídlím, sídlíš, sídlíte?

Co dalšího můžete objevit? Údaj zde je, ale pouze e-mail. Opět nedostatečný kontakt, okamžitě pryč. V kontaktu na českém e-shopu je uvedena zahraniční adresa, které nerozumím. Trochu zvláštní, jak budete postupovat, v případě vrácení zboží, kam budete zboží, které zasíláte na vlastní náklady posílat? Rozhodně je pro Vás bezpečnější a méně nákladné v případě výměny či vrácení zboží, což se může stát, pokud je adresa prodejce na území ČR.

Další příklad, jste v e-shopu s oblečením a v kontaktech je uvedena společnost například Auto vrakoviště jednička, s.r.o., zde je opět třeba mít se na pozoru, není to pravidlem, avšak je možné, že e-shop nevlastní prodejce, pro kterého je prodej oblečení na prvním místě a stejně tak (ne)ochotně a (ne)kvalitně Vám může poradit s Vašim nákupem. Nehledě pak na jakékoliv problémy s nákupem, zde může být vstřícnost a zájem ze strany provozovatele na bodu nula.

Co z toho plyne? V kontaktech musí být česká adresa, celý název či jméno provozovatele, adresa pro vrácení zboží, telefonní kontakt, emailová adresa, pokud zde má prodejce i jiné kontakty, je to jedině plus. Kontakty jsou od toho, aby se používaly, nebojte se tedy vzít do ruky mobil, vytočit číslo a ověřit si, že se Vám na druhé lince opravdu ozve internetový obchod XY. V našem e-shopu můžete v kontaktech nalézt dokonce několik mobilních čísel i e-mailů, rozdělených dle předmětu, který s námi zákazník může chtít řešit.

Další jistotou a znakem důvěryhodnosti jsou informace o prodejci. V dnešní době se většina e-shopů snaží svým zákazníkům co nejvíce přiblížit, být s nimi v kontaktu. Máte profil na facebooku? Jistě tam e-shop najdete, podívejte se, jak je na tom e-shop s fanoušky, co fanoušci a zákazníci na profil píší, většinou se zde objevují dojmy z nákupu, což se Vám může hodit. Náš fcb profil naleznete zde.

Důvěřuj, ale prověřuj!

Dalšími užitečnými stránkami, kde snadno rozeznáte spolehlivý eshop od toho nespolehlivého jsou stránky Heureka.cz.  Zde zadejte název e-shopu, opět, pokud se jedná o solidního prodejce, pravděpodobně zde bude mít profil a to se spoustou recenzí, které mohou psát jen ověření zákazníci, kteří v e-shopu opravdu nakoupili. Tito zákazníci jsou označeni názvem: ověřený zákazník. Ale pozor, opakem jsou pak fiktivní recenze, které poznáte na první pohled. Recenze nejsou nijak označeny, písmo a označení je šedé, nepůsobí věrohodně a bohužel, ve většině případů, si je píše e-shop sám, aby super kladnými recenzemi nalákal k nákupu.

Ani teď ještě nepůjdeme bezhlavě házet zboží do košíku a odesílat objednávku. Ověřili jste si, že se jedná o solidního prodejce s minulostí, kladnými recenzemi, atd. Dobře, teď se vrhneme na další požadavky. Zboží se nám tedy líbí, ale jak je to s dostupností. Je pondělí, vy potřebujete ono módní tričko mít doma v pátek, jak nejlépe zjistit, zda to tak opravdu bude? Znáte kontakt, zavolejte do e-shopu, napište email, vložte odkaz produktu či kód a zeptejte se na dostupnost. Pokud je však prodejce spolehlivý a solidní, bude mít jasně uvedenou dostupnost u zboží či v sekci, jakou je například Obchodní podmínky a vy se nebudete muset zdržovat voláním. Mělo by být jasně uvedeno, zda je zboží skladem, kdy bude skladem či jaký je jeho stav. Pokud nevidíte nikde nic, může se opět jednat o vychytralého prodejce, který Vás chce jen nalákat ke koupi, avšak Vámi objednané zboží uvidíte až třeba za měsíc, dva, nikdy… Pokud tedy nemůžete nikde najít dostupnost, která by měla být vždy přímo u produktu, zkuste se raději informovat u prodejce, pokud Vám do 24h neodpoví, rychle pryč! Jaká by pak byla odezva, když byste chtěli případně zboží vrátit či vyměnit.

Skladem nemusí být vždy skladem!

Dostupnost zboží může být různá, nejlepší varianta samozřejmě je, pokud je zboží skladem, zde by měl prodejce zboží odesílat do 24h. Někdy zboží prodejce nemá skladem, ale je přesto schopen, doručit jej například do 7 dnů. V našem e-shopu můžete narazit na dvě dostupnosti: skladem a expedice 3-7 dní. První dostupnost je jasná a je u ní také jasně uveden text – expedice do 24h. Druhá dostupnost je 3-7 dní a to z důvodu, že je zboží sice na skladě, ale na externím (opět uvedeno přímo u produktu), putuje tedy z tohoto skladu na náš sklad a my jej obdržíme vždy max do 7 dní. Tato dostupnost je určena pro zákazníky, kteří na zboží nespěchají a díky ní Vám jsme schopni nabídnout velký výběr kvalitního, dámského oblečení.  Jsou ale i takové e-shopy, u kterých zbystřete, pokud u zboží objevíte dostupnost, jako je například 3-4 týdny, apod. Jakmile uvidíte dostupnost v tomto tvaru cca 3 týdny, můžete si být téměř jisti, že dříve jak za měsíc Vámi objednané zboží neuvidíte. Jakmile zahlédnete tuto kouzelnou zkratku cca, neváhejte se opět informovat u prodejce a požadujte informaci, kdy přesně můžete zboží čekat. Z toho všeho vyplývá, že dostupnost nemusí být vždy skladem, musí však být jasně uvedena a prodejce je povinen ji dodržet. Pokud není dodací lhůta dodržena a e-shop Vás neinformuje, co zapříčinilo zpoždění (součástí by měla být z jeho strany omluva), máte právo, zažádat o zrušení objednávky. Solidní prodejce při jakémkoliv problému svého zákazníka neprodleně informuje.

Tohle by se mohlo jevit jako automatické, jasné, prostě klasika, kterou znáte, ale pozor! Jelikož se najdou i takové e-shopy, které touží po objednávce a vidině zisku tak moc, že jsou ochotni podávat u zboží klamné informace, mnohdy nelze věřit ani oné uvedené dostupnosti Skladem. Možná se Vám to již někdy stalo, věc je skladem, skvělé, objednám ji a za pár dní ji budu mít doma. Ale ouvej, pár dní pryč, týden pryč a zboží pořád nikde. Znovu se podíváte do eshopu, ověříte si, že zboží opravdu bylo skladem. Zabrousíte pro jistotu i do sekce, jako je například obchodní podmínky a zde může být kámen úrazu. Zboží je sice skladem, ale až u Jarmilky z Nového Zélandu. Můžete se pak s prodejcem dohadovat jak chcete, žádat o storno objednávky, protože o zboží již nemáte zájem, ale odsouhlasili jste při objednávce obchodní podmínky? Odsouhlasili, tak Vám tedy nezbývá než čekat na to, až si na Vaše zboží udělá Jarmilka čas a pošle ho do ČR.

Líbil se Vám článek, dejte nám vědět! Kliknete na malé srdíčko v levém rohu a my se to dozvíme. Můžete také napsat svůj názor či zkušenosti a přidat komentář přímo pod tento článek. A pozor, tohle není vše, na druhý díl na téma Jak nakupovat a nenapálit se, se můžete těšit již brzy! Tentokrát se zaměříme na platbu za zboží a informovanost o stavu Vaší objednávky ze strany e-shopu.


1 Comments on this post

  1. Skvělý článek! Já se taky nechala několikrát napálit:o( Právě na to že zboží mělo být skladem a nakonec nebylo. Takže jsem o něco chytřejší a už si dávám pozor:o)

    Jana / Odpovědět

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*

Ověření: vepište správné číslo do prázdného políčka *